Skip to Content Contact Us

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, הדס עובדיה, אומרת שעל עורך דין המקיים חקירה נגדית קיימת חובת תום לב – הן בעצם הבקשה לקיים אותה והן בדרך ביצועה. העדר תום לב, היא מזהירה, עלול להביא להטלת הוצאות ואף להשפיע על הערכת עמדות הצדדים. השופטת עובדיה דיברה (18.12.18) בהשתלמות ליטיגציה אזרחית ומסחרית.

"מבחינת העדים – העדות היא דבר הרבה יותר גרוע מאשר רופא שיניים. שם חוששים מעורכי הדין, שיפילו אותם בפח ויגרמו להם להיראות כמי שאינם אומרים את האמת, אפילו אם יגידו אותה. הייתי רוצה שאנשים ירגישו יותר ביטחון בקשר אלינו, המשפטנים", הוסיפה השופטת עובדיה.

היא גם נתנה טיפ מעשי: "אני לא אוהבת שאומרים לעד להסתכל על השופט כשהוא משיב. אני מעדיפה שיהיה דו-שיח בין העד לבין עורך הדין. אני רוצה להיות זבוב על הקיר – לראות איך אחרים באולם מגיבים לאמירות מסוימות".

השופטת עובדיה הרחיבה את הדיבור על חקירות נגדיות של עדים מומחים: "התכונות העיקריות של עורך דין החוקר עד מומחה צריכות להיות קור רוח, סבלנות והכנה יסודית מאוד. נקודת המוצא היא שהעד המומחה בקיא בתחומים ושהוא רוצה להרחיב את הדיבור בנושאים בהם הוא גבוה מכם בכמה קומות.

"אין טעם להתגושש איתו בליבת המומחיות שלו, אלא אם כן עשיתם עבודה מאוד רצינית בעזרת מומחה מטעמכם ואתם מאוד בטוחים בעצמכם. לא עוזר ללקוח שלכם לצאת מוקטן מהתגוששות שלכם עם מומחה. צריך לצבור נקודות, לא לחפש נוקאאוט. החוזקה שלכם ביחס למומחה יכולה להיות בהכרה מוחלטת של כל עובדות המקרה, ואז הוא יצטרך להתרחק מליבת המומחיות שלו".

בפיה של השופטת עובדיה היו גם עצות להתנהלות מול השופט ומול המייצג שכנגד. "כדאי לומר לשופט מראש: אם אדוני יתן לי קצת זמן, אני אגיע למטרה. אם לא תגיעו, השופט ממילא יתערב. ואל תשכחו שאתם נפגשים שוב עם הצד השני. תשמרו על ספורטיביות, תהיו אלגנטיים".

Back top top דילוג לתוכן